Praktyka przede wszystkim. Ostatni dzień naboru do kolejnej edycji Akademii Wodorowej! | Politechnika Gdańska

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2024-11-25

Praktyka przede wszystkim. Ostatni dzień naboru do kolejnej edycji Akademii Wodorowej!

AH2
Dlaczego warto wziąć udział w kolejnej edycji Akademii Wodorowej? Agata Knabe i Marcin Jaszczak, studenci Politechniki Gdańskiej są absolwentami Akademii Wodorowej. Przez pół roku poznawali tajniki wodoru, odwiedzali uczelnie i firmy, które z wodorem pracują i już wiedzą, że swoją naukową i zawodową przyszłość też chcieliby z wodorem związać.  

Akademia Wodorowa to program, którego celem jest wymiana wiedzy pomiędzy ekspertami i praktykami z wieloletnim doświadczeniem w tej dziedzinie, a osobami naukowo interesującymi się tą tematyką lub rozpoczynającymi pracę w branży. Na program składa się cykl wykładów, warsztatów i spotkań z przedstawicielami nauki i biznesu z branży wodorowej. Są one organizowane w różnych miejscach w Polsce, od Małopolski po Pomorze, ale także za granicą.  

Pierwsza edycja AH2 odbyła się w roku akademickim 2022/2023. Politechnika Gdańska bierze udział w tym programie od samego początku. 

– Politechnika Gdańska jest jedną z dwóch uczelni w Polsce, obok Politechniki Krakowskiej, która jest partnerem merytorycznym tego przedsięwzięcia – wyjaśnia prof. Jacek Gębicki, dyrektor Centrum Technologii Wodorowych i inicjator włączenia uczelni do AH2. –To bardzo ważny program, który daje uczestnikom możliwość nauki praktycznej, kontaktu z ekspertami, poznania firm od środka, a na najlepszych absolwentów czekają staże i oferty pracy. 

– Zdecydowałam się na udział w Akademii Wodorowej ze względu na moje zainteresowanie odnawialnymi źródłami energii oraz fakt, że wodór jest kluczowym elementem przyszłości energetyki – wyjaśnia mgr inż. Agata Knabe, studentka Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa. – Technologia wodorowa ma ogromny potencjał w kontekście zrównoważonego rozwoju, szczególnie w redukcji emisji CO2 i przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym. 

Marcin Jaszczak jest studentem V roku na Wydziale Chemicznym. Wierzy, że wodór może odegrać kluczową rolę w walce ze zmianami klimatu i budowaniu bardziej zrównoważonej przyszłości. Do Akademii Wodorowej zapisał się, ponieważ zainteresował go kompleksowy program edukacyjny, który obejmuje zarówno aspekty techniczne jak i biznesowe. – To dla mnie bardzo ważna kwestia, ponieważ chcę nie tylko zrozumieć działanie tej technologii, ale również poznać jej potencjał biznesowy i możliwości wykorzystania w różnych sektorach gospodarki - tłumaczy.

Iberdola i Toyota

Najciekawszym doświadczeniem podczas całego programu był dla niego wyjazd do Puertollano w Hiszpanii i wizyta w firmie Iberdrola, gdzie uczestnicy Akademii mogli obejrzeć największą w Europie instalację elektrolizerów, wytwarzającą rocznie aż 3 tysiące ton zielonego wodoru. Układ elektrolizerów wykorzystywał energię elektryczną uzyskaną z farmy fotowoltaicznej o ogromnej mocy 100MW, którąrównież zwiedzano. 

– Uświadomienie sobie, jak ogromne i zaawansowane technicznie są takie instalacje, było niesamowitym i niezwykle rozwijającym przeżyciem. O budowie czy zasadzie działania tych wszystkich instalacji dowiadywałem i uczyłem się z książek lub podczas wykładów na studiach, a dzięki Akademii Wodorowej mogłem ujrzeć to wszystko na własne oczy - podkreśla student. 

Dla Agaty Knabe najbardziej interesująca okazała się wizyta w Toyocie.
– Zobaczyliśmy nowoczesną halę produkcyjną, gdzie powstają elektryczne przekładnie hybrydowe, silniki elektryczne oraz silniki benzynowe najnowszej generacji TNGA. To, co szczególnie wyróżnia tę halę na tle innych, to jej wysoki poziom automatyzacji – liczba pracowników jest znacznie mniejsza, a większość procesów realizują nowoczesne roboty, co podkreśla zaawansowanie technologiczne zakładu. Podczas wykładów towarzyszących wizycie mieliśmy także okazję zgłębić tematykę drogi od niskoemisyjnych napędów do masowego zastosowania wodorowych ogniw paliwowych. 

Na studentce duże wrażenie zrobił przejazd samochodem Toyota Mirai, napędzanym wodorem.

– Mogłam na własnej skórze poczuć, jak wygląda przyszłość motoryzacji i jak wodorowa technologia może zrewolucjonizować nasze podejście do transportu. To doświadczenie pozostanie ze mną na długo jako inspiracja do dalszej nauki i rozwoju w tej dynamicznie rozwijającej się branży 

Oboje studentów znalazło się w gronie najlepszych absolwentów Akademii Wodorowej i wspólnie wezmą udział w stażu w firmie Orlen S.A. w Biurze Technologii Wodorowych. Agata Knabe dołączyła do Zespołu Wdrażania Projektów Paliw Syntetycznych, natomiast Marcin Jaszczak dołączył do Zespołu Optymalizacji i Modelowania Procesów Syntezy Paliw

Nauka od najlepszych praktyków

Podsumowując swój udział w Akademii w szczególności doceniają możliwość uczenia się od wybitnych ekspertów.

– Wykłady i warsztaty prowadzone były przez specjalistów, mistrzów i dyrektorów z wiodących firm w branży technologii wodorowej. Partnerzy Orlenu, w tym Politechnika Gdańska i Politechnika Krakowska, zapewnili solidne wsparcie merytoryczne i akademickie, umożliwiając nam dostęp do informacji na temat najnowszych badań oraz innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Obie uczelnie pracują nad nowymi technologiami wodorowymi i współpracują z przemysłem, aby rozwijać i wdrażać nowoczesne rozwiązania w tej dziedzinie. Współpraca z firmami takimi jak Pesa, Toyota i Solaris dostarczyła nam cennego, praktycznego spojrzenia na technologię wodorową, które uzupełniło nasze dotychczasowe teoretyczne i laboratoryjne doświadczenia z uczelni - podkreśla Agata Knabe.  

Marcin Jaszczak dodaje, że organizacja programu była na bardzo wysokim poziomie. Dbałość organizatorów o detale, wartościowe materiały dydaktyczne, świetnie przygotowane wizyty studyjne dają poczucie wykorzystania tego czasu maksymalnie.  

III edycja Akademii Wodorowej. Trwa rekrutacja 

Trwa rekrutacja do III edycji Akademii Wodorowej! Organizatorzy zachęcają wszystkich zainteresowanych do udziału w tej wodorowej przygodzie! 

Wystarczy, że spełnisz następujące wymogi formalne...

  • masz status studenta trzeciego, czwartego lub piątego roku jednolitych studiów magisterskich, status studenta trzeciego roku studiów licencjackich, status studenta trzeciego roku lub siódmego semestru studiów inżynierskich, status studenta magisterskich studiów uzupełniających lub status absolwenta uczelni wyższych do roku od zakończenia studiów
  • w dniu złożenia formularza zgłoszeniowego nie ukończyłeś dwudziestego siódmego (27) roku życia
  • legitymujesz się średnią ocen na poziomie nie niższym niż 4,0

...oraz wypełnisz formularz zgłoszeniowy, który można przesłać za pomocą formularza zgłoszeniowego, zamieszczonego w sekcji REKRUTACJA do 25 listopada br

10 wyświetleń